Forskarrön i ny bok

Vårdpersonal sviker hellre chefen än patienten

Lektorn: När ledningsstrukturen inte fungerar, händer ingenting
8:31 min

Vårdpersonalen måste tro på ledningens beslut, annars fallerar införandet och förändringen kommer inte att fungera. Det är en av slutsatserna i boken Att utveckla vården, skriven av fyra forskare och experter på Högskolan i Skövde.

Under tre år har sammanlagt 18 experter och forskare jobbat med att undersöka vilka managementmodeller som införts på sjukhusen i Skaraborg, men också i Göteborg, Karlstad, Jönköping, Varberg samt inom viss primärvård. Syftet har varit att se vilka effekter förändringarna givit och vad som fungerat bra och dåligt. 

– Det här är högaktuellt. Vården förändras varje dag och det är väldigt populärt med de här modellerna, som ofta kommer ifrån industrin, berättar Nomi Eriksson, medförfattare och redaktör för boken, samt lektor på Högskolan i Skövde.

Syftet är ofta att hitta smartare sätt att jobba, så att det går så enkelt och smidigt som möjligt när patienten kommer och behöver vård. 

– Men att införa industrins modeller rakt av går inte. Man måste anpassa modellen så att den fungerar på den gamla tanten och farbrodern, eller barnet. Och det är då som det kan bli problem, säger Nomi Eriksson.

Nyckeln är att få vårdpersonalen att tycka att modellen faktiskt skulle fungera i praktiken. Personalen måste tro på förändringarna. Gör den inte det, så kommer införandet av modellen i praktiken inte att ske, visar forskarna i boken.

– Vi kan se väldigt tydligt att på de ställen där sjukvårdspersonalen har fått vara med från början, innan man beslutat om modellerna, så blir det bättre. 

Orsaken till varför vårdpersonal sätter käppar i hjulet är att den ofta är mer lojal mot patienterna än ledningen.

– Så är det. Patienterna kommer först. Man måste också komma ihåg att det är läkaren och sjuksköterskan som enligt lagen är ansvarig. Ingen chef kan någonsin ta över det ansvaret och därmed är det också viktigt att personalen tror på modellen, säger hon.

Arbetsplatser där personalen jobbar i team har också visat sig vara mer framgångsrika:

– De kan komma hur långt som helst. Det ser vi lika tydligt som att på ställen där man håller strikt på sin arbetsuppgift, yrkesroller, revir och inte gillar ledningsbesluten, där sätter personalen hälarna i golvet och säger ”det här gör vi inte”.

– När krafterna i en förändring hittas på golvet så är det oslagbart. Men när det fallerar, när ledningsstrukturen inte fungerar och kan hjälpa till, då händer ingenting.   

Hur ser det ut inom Skaraborgs sjukhus?

– Det är olika, men en del har faktiskt inte kommit någonstans.

Nomi Eriksson och hennes medförfattare Stefan Tengblad. Sandor Ujvari och Thomas Andersson hoppas att deras bok ska komma till användning på högskolor som utbildar i sjukvård eller ledarskap och vid internutbildningar inom sjukvården samt att politiker och sjukvårdschefer ska läsa den.

– De här modellerna som florerar i svensk sjukvård är inte gratis. De kostar timmar, dagar, veckor, miljoner och åter miljoner att införa. Det måste få konsekvenser för patienterna. Jag tycker att det är samhällsekonomiskt viktigt att se hur skattepengarna används. Sjukvården angår ju faktiskt oss alla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".