Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Marknadsföring föreslås rädda möbelföretagen i Tibro

Publicerat tisdag 3 september 2013 kl 05.29
"Man måste komma ut på nya marknader"
(1:46 min)
Foto: Jan Soja / SR Skaraborg

Den senaste tiden har vi rapporterat om flera varsel som drabbat småföretagen i Tibro. För att företagen ska klara den tuffa marknaden måste de bli bättre på att marknadsföra sig.

Dålig marknadsföring, inte tillräckligt med resurser och feltänk. Det är några av anledningarna till att småföretagen faller som furor. Det menar Magdalena Svedlund som är marknadskoordinator på IDC, Inredia i Tibro.

Sedan Swewood i Tibro lades ner förra året där 220 anställda fick gå har flera företag gått samma väg.

För bara någon vecka sedan försattes Treefurn i Tibro som snickrar inredning, i konkurs och samtliga 32 anställda sas upp.

Innan det berättade vi om kökstillverkaren Nordic Kitchen Group som varslade 20 personer om uppsägning.

Magdalena Svedlund tror att den negativa trenden inte är unik för Tibro.

– Det kan hända var som helst men det som kanske är unikt för Tibro att företagen i kommunen är så fokuserade på möbler och inredning.

Vad behöver företagen göra?
- Om man är medveten och ser var vägen är påväg då kan man nischa sig. För om man har egna produkter och marknadsför dem så kan man överleva.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".