1 av 2
Karin Hassel på Närhälsan Norrmalm och Åsa Breman vårdcentralchef på Närhälsan Billingen är båda missnöjda med städningen på deras arbetsplats. Foto: Vikotoria Svedlund/P4 Skaraborg
2 av 2
Fläckar på golvet i ett av patientrummen. Foto: Viktoria Svedlund/P4 Skaraborg
sjukvård

Fortsatt snusk på vårdcentralen

Personalen: "Tråkigt om patienterna skulle bli drabbas"
1:41 min

Vårdcentralchefer i Västra Götaland är fortfarande missnöjda med ständningen på vårdcentralerna, det visar en intern enkät som P4 Skaraborg tagit del av. I slutet av 2012 kunde vi avslöja att flera chefer i Skaraborg ansåg att deras vårdcentraler var så smutsiga att de riskerade att sprida smitta.

På vårdcentralerna Norrmalm och Billingen i Skövde är golvet i patientrummen alldeles prickigt av bruna fläckar. Åsa Breman är vårdcentralchef på Närhälsan Billingen.

– Man får ju många gånger frågan från patienter, de tycker det är otäckt. "Städar ni inte här?", säger vårdcentralchefen Åsa Breman när hon visat fläckarna på golvet i patientrummet.

Mer än hälften missnöjda
Enkäten vi tog del av i slutet av förra året visade på ett missnöje med städningen på vårdcentralerna. Men när regionen genomförde en ny enkät i våras angående städningen visade det sig att missnöjet fortfarande är stort.

I Skaraborg är mer än hälften av de som svarat missnöjda med den lokalvård de fått den senaste månaden. I kommentarerna tas smittoriskerna upp även den här gången. Vägg i vägg med Närhälsan Billingen ligger Närhälsan Norrmalm, där Karin Hassel är vårdcentralsföreståndare. Även där är det massor av bruna fläckar på golven.

– Det hade ju varit tråkigt om patienterna skulle bli drabbade av det.

Regionen tar åt sig av kritiken
Peter Söderström som är inköpschef för regionen anser att städningen har blivit bättre, men är medveten om problemet.

– Vi har en bit kvar. Vi har en dialog med förvaltningarna och ser förbättringar men vi är inte framme i mål på något sätt.

Har lokalvårdarna tillräckligt med tid och rätt metoder?

– Ja, jag tror det. Men vi kommer att göra en ny upphandling nu till hösten och då är den stora frågan hur vi ska göra i nästa upphandling för att få ett ännu tydligare grepp om kvalitetsläget.

Har ni lärt er något?

– Ja det har vi gjort. Vi har lite jobb att göra när det gäller kvalitetsmätning av tjänster.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".