1 av 10
Ingrid Johansson, Nossebro på känselstationen. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
2 av 10
Vad finns i burken? Känn efter och gissa! Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
3 av 10
Vad smakar orange jos och vad är den gjord på? Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
4 av 10
Vad smakar gul jos och vad är den gjord på? Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
5 av 10
Delar av tärningsspelet om frukost och mellanmål. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
6 av 10
Detaljer till tärningsspelet om mat. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
7 av 10
Barnen får lära om nyttig mat och livsmedel med hjälp av en läsplatta. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
8 av 10
Magnus Henriksson, rektor i Trollhättan. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
9 av 10
Lukt-, smak och känselstation för skolpersonalen. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
10 av 10
Skolpersonal från länet gör praktiska övningar om mat och lärande. Foto: Jenny Josefsson P4 Skaraborg Sveriges Radio
SKOLA

Mat, frukt och recept bra hjälp i barnens lärande

"Man kan jobba med matte och göra en smoothie"
5:46 min

Mat, matlagning och själva måltiden kan vara en bra hjälp i undervisningen i skola och förskola.

Hanna Sepp, bördig från Nossebro och lärare och forskare på högskolan i Kristianstad, vet att mat och lärande går hand i hand.

Frukt, bär och recept
Hon menar att livsmedel som frukt och bär och enkla recept kan användas i större utsträckning i förskolan och skolan för att locka barn i olika åldrar till lärande.

– Det förekommer inte i lärarutbildningen eller i förskollärarutbildningen i någon högre grad, att man prata om måltiden som en del i lärandet. Att man kan använda mat och måltider för att nå målen i läroplanen.

Matematik och bakning
Till exempel matematik är ett bra ämne att kombinera med mat och livsmedel redan från tidig ålder, menar Hanna Sepp.

– I bakning till exempel! Ska det vara en deciliter eller ska det vara en och en halv? Det är ganska avancerad matematik med halva mått. Så med de små barnen är det kanske bättre att använda tre matskedar istället för en halv deciliter. Men ska det vara fyra jordgubbar, eller åtta hallon eller 16 blåbär i ett recept? Ja, det tycker vi att man kan jobba med i förskolan. När man till exempel gör en smoothie eller bakar muffins.

Ett 70-tal lärare, rektorer och skolkökspersonal från olika håll i länet samlades på konserthuset i Vara för att höra vad Hanna Sepp hade att lära ut.

Inspiration och engagemang
Tanken var att personalen skulle ges chans att inspireras och prova nya arbetssätt för att kunna använda måltiden och livsmedel som ett sätt att lära ut.

Skolpersonalen fick bland annat testa lite praktiska övningar som kan locka barnens nyfikenhet och matintresse.

Ett tärningsspel där man bygger ihop sin egen nyttiga frukost eller mellanmål, lite experiment med matkemi med livsmedel med olika ph-värde och en doft- och smakverkstad där smaklökar och näsa verkligen sätts på prov.

Fick handfasta tips
Magnus Henriksson, rektor i Trollhättan, gillar idén med att använda sig av måltiden i undervisningen.

– Det är många bra och handfasta tips som vi kan använda i pedagogiken med barnen. Jag tror också att måltiden som pedagogiskt tillfälle ska tas tillvara.

Han tyckte särskilt om en lekfull övning med frukt.

– Vi fick lite inspiration när vi tittade på hur man kan få barnen att våga prova olika frukter, genom att göra dem som olika skelettdelar och så vidare. Att möta barnen på deras nivå, att trigga nyfikenheten utifrån ålder och mognad hos barnen.

Förskola med egen kokbok
Ingrid Johansson från Jonslunds förskola i Nossebro berättar att man på hennes förskola redan jobbar en hel del med maten och måltiden i lärandet. 

Bland annat har barnen på förskolan fått möjlighet att tillsammans med lärare och kökspersonal sätta ihop en kokbok med recept på barnens egna favoritmiddagar.

Hon tycker att enkla experiment i matkemi och doft- och smakgissning är bra övningar för barnen. Själv testade hon en känselövning, där hon utan att titta skulle gissa olika livsmedel i små burkar.

– Jag försöker känna vad det här är!, säger hon med handen nedstoppad i en burk. I de andra burkarna är det kokos, socker och gryn, men i den här är det några stora saker. Kanske makaroner...

Burkar med hemligt innehåll
De dolda ingredienserna ska locka barnen att känna, beskriva, gissa och berätta om burkarnas innehåll.

– Barnen får stanna upp, känna efter och känna igen. Barnen är så nyfikna, det är jättebra att använda i lärandet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".