Besättningens misstag bakom helikopterkrasch i Bottensjön

Det var besättningens misstag som orsakade helikopterkraschen i Bottensjön utanför Karlsborg för två år sen där en person omkom. Det visar Haverikommissionens utredning som offentliggörs på onsdagen.
Dessutom visar utredningen att det fanns brister i säkerheten - brister som klart bidrog till en av besättningsmännens död

Det var alltså inga tekniska problem som låg bakom helikopterolyckan i Bottensjön i mars 2003, utan sättet som besättningen flög på. I stället för att använda sig av dom instrument för att bedöma höjd som finns i helikoptern så litade besättningen till riktmärken utanför, i det här fallet en skogslinje mellan tre och femhundra meter bort. Missbedömningar i detta gjorde att man sjönk för snabbt ner mot isen och kraschade, när Försvarsmakten övade så kallad LÖV, Livräddning Öppet Vatten.

Metoden används med helikoptrar som inte kan landa på vatten och inte utrustad med vinsch och den går ut på att helikoptern går ända ner till vattnet och plockar upp den nödställde.

Men Haverikommissionens utredning ger inte bara en förklaring till varför helikopterkraschen inträffade. Den visar också att det var brister i säkerheten ombord som bidrog till att en av besättningsmännen miste livet. Den man som omkom hade vid övningen sin flytväst utanpå den säkerhetssele som kopplade honom till helikoptern. Nåt som gjorde att han inte kunde komma loss, utan drogs med den sjunkande helikoptern ner.

Haverikommissionen ger nu en rad rekommendationer, och en av dom, det är att Försvarsmakten slutar med den här typen av övningar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".