1 av 3
Datorn får för mycket av läkarnas uppmärksamhet. Foto: Peter Lydén/TT
2 av 3
Lars Rydberg, verksamhetschef vid kirurgen i Skövde. Foto: Anna Öfverman / P4 Skaraborg Sveriges Radio
3 av 3
Ordföranden för Göteborgs läkarförening Eva Engström med rapporten "Ur led är tiden". Foto: Epp Anderson/Sveriges Radio
#vadkostarvården

Läkare tvingas jobba med administration istället för patienter

"Det är oerhört frustrerande"
1:38 min

Läkarna i regionen lägger nästan mer tid på administration än på sina patienter. Missnöjet och frustrationen bland läkare i Västra Götaland är stor.

Vad tänker du om att läkare gör så mycket pappersarbete? Kommentera den här artikeln!

Rapporten En analys av tidsanvändningen från Sahlgrenska universitetssjukhuset visar att om alla läkare i regionen tog bort fem procent av tiden man ägnar åt administration, så skulle det ge omkring 200 nya läkartjänster i regionen.

– Det råder ett utmattningsläge kring hur mycket tid all administration tar. Allt runtomkring äter upp den direkta patienttiden, säger Bengt- Arne Andersson som är verksamhetschef vid vuxenpsyk i Borås.

Flest läkare - minst tid
Sverige är ett av de länder inom OECD som har flest antal läkare per tusen invånare. Samtidigt ligger Sverige i botten när man tittar på hur mycket läkarna ägnar sig åt sina patienter. Detta visar skriften Ur led är tiden från Myndigheten för vårdanalys.

– Det är oerhört frustrerande att inte hinna arbeta med patienterna som vi vill och är utbildade att arbeta med, säger neonatologen Eva Engström som är ordförande i Göteborgs läkarförening.

– Det vore väldigt behändigt om jag dikterade och någon annan skrev in det jag dikterade i journalen, tycker hon.

Men det har du väl läkarsekreterare till?

– Ja, men vi har inte så många läkarsekreterare. De är de som är en bristvara bland många andra personalkategorier, konstaterar Engström.

Hon säger att det tar mycket tid att skriva i journalen - tid hon kunnat äga åt patienten istället.

Sega och ineffektiva IT-system
Rapporten En analys avtidsanvändningen konstaterar att ett hundratal läkartjänster på Sahlgrenska ägnar sig åt sådant som någon annan yrkeskategori skulle kunna göra.

Så det är kanske inte underligt att det finns en frustration hos läkarna.

– Framför allt gäller det våra IT-system som i många stycken är undermåliga,  konstaterar Lars Rydberg som är verksamhetschef vid kirurgen på Skaraborgs sjukhus.

--Systemen är inte på något sätt intuitiva , de kommunicerar inte med varandra. Det tar dessutom lång tid att logga in och aktivera dem - det stjäl väldigt mycket tid, säger han.

Diskutera och läs mer i sociala medier - använd hashtaggen #vadkostarvården

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".