Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ om besparingar: Få köper resor via butikerna

Publicerat tisdag 21 januari 2014 kl 12.05
Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ, om besparingar
(1:22 min)
SJ stänger 17 resebutiker. Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio

SJ säger upp 400 personer och stänger resebutiker, bland annat den i Skövde. En anledning till besparingen är ökad konkurrens, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ.

SJ lägger ner 17 resebutiker runtom i landet med sammanlagt 68 tillsvidareanställda. Syftet är bland annat att konkurrensen förändras.

– Vi får konkurrens i första hand på vår mest lönsamma sträcka: Mellan Stockholm och Göteborg, när ett annat bolag kommer in och börjar köra tåg på sträckan, säger Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ.

Nio av tio köper biljetter på annat sätt
Att resebutikerna stängs beror också på att få använder dem.

– Närmare nio av tio personer köper sina biljetter via digitala kanaler eller via de ombud som finns. I Skövde finns det fem ombud som säljer biljetter, säger Helga Baagøe.

Var vänder man sig när det krånglar med iställda tåg och annat?
– Man kan fortfarande ringa till SJ. Vi har ju en kundtjänst som är bemannad.

I Skövde drabbas fyra tillsvidareanställda och tre visstidsanställda.

– De sägs upp. Det är naturligtvis ett tufft besked de har fått idag och vi kommer att göra allt för att stötta dem.

DISKUTERA! Vad tycker du om att SJ stänger resebutikerna?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".