Magnus Fogelberg tycker att resebutiken behövs om något krånglar. Foto: Sara Karlsson / P4 Skaraborg Sveriges Radio

Resenärer kritiska: Resebutiken i Skövde behövs

Resenär: Det är ju förjävligt
1:31 min

SJ varslar 400 personer och stänger majoriteten av de resebutiker som finns runt om i landet. Men resenärerna tycker att butikerna behövs.

– Det är ju förjävligt, för den behövs ju verkligen. Vad ska de äldre som inte har tillgång till internet göra? Skitdåligt verkligen, säger resenären Lena Törnqvist.

Dåligt är även vad de anställda på resebutiken i Skövde säger när P4 Skaraborg frågar hur det är idag. De fyra heltidsanställda och tre visstidsanställda fick idag besked om varslet - och om två månader är butiken igenbommad.

Ingen av dem vill ställa upp på intervju, men berättar att stämningen är tryckt efter att de fått beskedet via telefon. Dom förstod att något var på gång, säger de, men det ändå är en chock att sägas upp från företaget.

"Väldigt få köper i butik"

Helga Baagøe, kommunikationsdirektör på SJ, förklarar varför butiken i Skövde - och de övriga 17 butikerna - stängs ner:

– Det är väldigt få personer som i dagsläget köper sina resor via butiker, närmare nio av tio köper via digitala kanaler eller via de ombud som finns, i Skövde finns det fem olika ombud som säljer biljetter, säger hon.

Inte bara biljetter

Men resenären Sandra Frisell menar att det inte bara handlar om att köpa biljetter i butiken.

– Jag reser väldigt mycket och tycker det är väldigt bra att man kan fråga frågor, kanske konstiga frågor som man inte kan läsa till på internet, säger hon.

Magnus Fogelberg reser med SJ mellan Göteborg och Skövde varje dag och köper biljetterna på internet nästan varje gång.

– Men när det är något problem, till exempel om jag behöver boka om en biljett så går jag till resebutikerna eftersom det ofta inte fungerar i applikationen på telefonen, säger han.

Och nu när SJ blir mer konkurrensutsatt tycker han att de prioriterar fel.

– De borde satsa mer på service nu och höja den, säger han.

Gustav Wallin tycker däremot att SJ prioriterar helt rätt.

– De behöver väl se till att tågen går, inte att ha den här personliga servicen, säger han.

Totalt ska SJ spara en miljard de närmaste tre åren. Resebutiken i Skövde stänger 31 mars.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".