Skaraborgs sjukhus i Skövde. Foto: Mats Öfwerström /Sveriges radio

Patientnämndens ärenden ökar

"Patienterna är mer angelägna att höra av sig"
1:24 min

Bättre kunskap och kännedom om patientnämnden är en stor anledning till att ärendena ökar. Men förra året såg det mörkt ut på grund av psykiatrin.

- Vi ser ju ökningen som både en förklaring av att vi är mer kända, men också att patienterna är mer angelägna att höra av sig, säger Yvonne Tellskog, förvaltningschef på patientnämndernas kansli i Västra Götaland.

Statistiken vi kollat på är från 2010 fram till idag, alla i jämförbara perioder mellan 1 januari och 30 september. Och tendensen är tydlig - 2010 hade patientnämnden 565 ärenden. I år är den siffran betydligt högre: 873 personer har hittills klagat på hälso-och sjukvården i Skaraborg, vilket ger en procentuell ökning med 65 procent.

Ännu fler ärenden var det förra året, men till skillnad från nu kunde man se att siffrorna skenade av en speciell anledning: dåligt tillgänglighet inom psykiatrin.

 – Man hade svårt att komma intill och få tid för läkarbesök och uppföljning av medicinering, förnyade läkarintyg och så vidare, säger Yvonne Tellskog.

Men i år planar det alltså ut, och trots att P4 Skaraborg titt som tätt rapporterar om underbemanningen och den stressade personalen på Skaraborgs sjukhus, är det inget som nämnvärt verkar påverka patientera nämnvärt.

- Ofta är ju patienterna väldigt förstående med arbetsbelastningen och personalens situation, säger Yvonne Tellskog men uppmanar ändå patienter att höra av sig så mycket som möjligt för att vården ska kunna förbättras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".