Rektorn anser att han gjort vad som kan krävas

Åttaåriga Patricia klarar inte av att vistas i skolan för att det är för stökigt. Den ansvarige rektorn Göran Nilsson medger att man misslyckats - men han tycker ändå att man gjort allt man kunnat.

Det handlar om Patricia som är högfungerande autist. Hon har lätt för sig i skolan egentligen, men behöver ha lugn och ro i klassrummet och tydligt schema och strukturer i övrigt.

Nu tvingas hon stanna hemma sedan två veckor, med ångest och sömnsvårigheter eftersom skolan inte klarat av att möta hennes behov.

Föräldrarna känner sig överkörda, men rektorn tycker inte att skolan kan kritiseras.

– På ett sätt har vi såklart misslyckats, eftersom flickan inte kan gå till skolan. Men jag tycker vi gjort vad vi kan, menar Göran Nilsson, rektor på skolan i Skövde.

Både föräldrar och barnspykolog menar att det tidigt i höstas stod klart att det krävdes insatser. De anser att skolan inte reagerat, men Göran Nilsson tycker annorlunda.

– Vi gjorde vad de önskade, menar han.

Frågan är känslig för rektorn, eftersom skolan enligt lag måste agera snabbt. Problemet är att även om skolan längre fram skulle visa sig ha brustit i ansvar, så måste Patricias situation lösas nu. Ju längre det dröjer, desto större är risken att hon tar fortsatt skada.

– Det värsta är att hon så gärna vill till skolan, men att hon mår så dåligt att hon inte kan, berättar flickans mamma.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".