Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Helena Kroon var bara nio år när tsunamin slog till under semestern

Publicerat onsdag 17 december 2014 kl 15.52
Helena Kroon: Tänk om vi valt det andra hotellet, då hade jag inte suttit här
8:00 min
Helena Kroon
Helena Kroon var på semester i Thailand när tsunamin drog in över stranden. Då var hon bara nio år. Foto: Mikael Hjerpe/Sveriges Radio P4 Skaraborg

Helena Kroon var nio år när hon var med familjen på semester i Thailand. Det var den julhelgen som flodvågen spolade bort det mesta i sin väg. Även om Helena var liten så har hon starka minnen från tsunamin.

- Jag minns resan, den var väldigt speciell, för vi kom inte iväg på mycket semestrar när jag var barn, berättar Helena Kroon.

Annandagen jul 2004 var från början en dag som alla andra, familjen hade planerat för en dag på stranden.

- Mina föräldrar hade lovat att jag skulle få åka jetski, men vi kom inte iväg som tänkt. Min bror och jag bråkade, och han gick till familjen som vi reste tillsammans med. Sedan blev vi sittande med en blankett om hur semestern hade varit. Då kom min bror rusande och berättade om en våg, berättar Helena.

- Han hade tänkt springa ner till stranden, för han trodde vi var där men vi hade inte hunnit iväg.

Familjen Kroon från Skövde tog skydd på berget där hotellet låg. Dit nådde inte vågorna, men bara 75 meter nedanför hotellet låg skräp som sköljts upp med flodvågen.

- Det kom en våg nummer två också. Då hade vi hunnit ner till hotellet och fick springa upp och söka skydd på berget igen. Jag minns att pappa tog min hand hårt, då förstod jag att det var allvarligt, berättar Helena Kroon.

Från början var det tänkt att Helena, hennes bror och föräldrar skulle bo på ett hotell närmare stranden. Men innan semesterresan började bestämdes att de skulle gradera upp sig till ett finare hotell som var beläget lite längre från stranden. Det kan ha varit deras räddning.

Familjen Kroon hade tre nätter kvar på tre veckors semester när tsunamin drog in över Asien. De sista nätterna turades Helenas mamma och pappa om att sova i skift och vaka över familjen.

Bussresan till flygplatsen finns också med som en stark minnesbild av Thailands-resan:

- På bussen från hotellet fick jag sitta bredvid en man som var ordentligt skadad. Han berättade att han haft tur. Han hade åkt med i vågen, spolats över en mur och hamnat på en kyrkogård. När vågen gick tillbaka fastnade han på muren. Han var glad att de döda tagit hand om honom, berättar Helena.

Hemma i Sverige började hon förstå vidden av tsunamin.

- Jag gick på Varola skola med 60 elever. Lärare kom och kramade mig, och jag förstod inte först att det var så allvarligt. Men i efterhand har jag många gånger tänkt att vi hade tur. Tänk om vi tagit det andra hotellet... då hade jag inte suttit här i dag, säger Helena.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".