Heléne Jörgensen är kritisk till betyg.
1 av 2
Heléne Jörgensen är kritisk till betyg.
Stefan Pärnerud befarar att svaga slås ut.
2 av 2
Stefan Pärnerud befarar att svaga slås ut.

Betygskritiska lärare får stöd i färsk rapport

"En del gråter på lektionen"
1:27 min

De lärare som är kritiska till fler betyg på mellanstadiet får nu stöd från Vetenskapsrådet. En ny rapport därifrån slår fast att betygen inte spelar så stor roll för hur mycket eleverna lär sig.

Heléne Jörgensen är lärare i Skövde. Hon vill inte ha betyg ifrån fjärde klass för hon ser att många sjätteklassare idag mår dåligt inför att de ska få sina betyg:

– De är stressade över sina betyg, och flera har gråtit på lektionerna. De tror att de måste ha högsta betyg i alla ämnen, säger hon.

I rapporten slås fast att betygen inte har någon generell effekt på lärandet. I alla fall inte i positiv mening. Däremot ser Vetenskapsrådet negativa effekter i form av att lågpresterande elever blir ännu sämre av att få betyg.

Sen några år tillbaka får sjätteklassarna betyg, och Vetenskapsrådets rapport blir nu ett slagträ i debatten om betyg från fjärde klass. Ekot rapporterar här om att rapporten kan tolkas på olika sätt.

Partierna i Alliansen vill driva igenom sitt förslag om betyg i fjärde klass och väntas få stöd av Sverigedemokraterna som därmed kan utnyttja sin vågmästarroll.

Heléne Jörgensen och Stefan Pärnerud är båda lärare på Käpplundaskolan, och i likhet med de flesta lärare är de negativa till att införa betyg för fjärdeklassare.

Stefan Pärnerud anser att politikerna misstolkar läget i klassrummet:

– De tror att om man ökar pressen så kommer prestationen att bli bättre. Men det gäller bara för de som mäktar med det här, en del andra kommer att tappa sugen, det är jag övertygad om.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".