Boeing 787 Dreamliner drogs med en del inkörningsproblem när den togs i bruk. Foto: David Dyson /Norweigan
Boeing 787 Dreamliner drogs med en del inkörningsproblem när den togs i bruk. Foto: David Dyson /Norweigan

Fick rätt mot flygbolaget

Flygbolaget Norweigan bör ersätta en Tidaholmsbo när en resa med det nya flygplanet Dreamliner blev inställd. Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat.

Det var en septemberdag 2013 som Tidaholmsbon skulle flyga hem till Sverige från New York med Norweigan. Detta i ett plan av modellen Boeing 787 Dreamliner - den första kommersiella flygningen med just denna maskin.

Men tekniska problem gjorde att flygplanet inte kunde användas och för tidaholmaren och hans reskamrat betydde det att de kom hem nästan 39 timmar försent.

Norweigan har motsatt sig att ersätta de här två resenärerna med motiveringen att förseningen berodde på ett dolt fabrikationsfel och att det hela låg utom bolagets kontroll. Men den motiveringen köper inte ARN som nu rekommenderar flygbolaget att ersätta de två med 1 200 euro plus pengar för tågbiljetter från Arlanda och hem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".