Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Han vågar satsa på elbil

Publicerat måndag 23 november 2015 kl 04.20
Bilförsäljare: Miljön är det inte jättemånga som tänker på
(1:40 min)
Foto: Jonas Partheen/P4 Skaraborg
Elbilen kan vara det enda alternativet om glesbygden ska klara Sveriges mål om fossiloberoende fordon till 2030. Trots det är Magnus Vetter en av få som köpt elbil i år. Foto: Jonas Partheen / Sveriges Radio

Om 15 år ska alla Sveriges bilar vara oberoende av fossila bränslen. I vårt område kan elbilen var det enda alternativet. Men trots det köps få elbilar i Skaraborg.

Magnus Vetter trycker på gaspedalen och hans elbil börjar rulla ljudlöst över Grästorps gator. Han är en av de 38 skaraborgarna som köpt en elbil i år.

– Det är intresset för energi. Vi behöver komma dit hän med klimatet, säger han.

När världen samlas till stort klimatmöte i Paris nästa vecka är Sveriges mål att alla bilar, lastbilar och bussar ska vara oberoende av fossila bränslen senast 2030.

Fordon som går på biogas eller andra biobränslen är ett alternativ men för glesbygden kan elbilen vara det enda alternativet, enligt en statlig utredning.

Trots det var över 90 procent av de nyregistrerade bilarna i Skaraborg i oktober diesel- eller bensindrivna. Och klimatet är inget köpare tänker på.

– De vet innan vad de söker, men överlag är det en dieselbil med kombi, så just miljön är inte jättemånga som tänker på, säger Calle Berglund, bilförsäljare på Holmgrens bil i Skövde.


Tillbaka i Magnus Vetters elbil åker vi förbi en bensinmack. Han är glad att slippa tanka, men säger samtidigt att det kräver planering om han ska åka längre än de 15 mil som bilen kan köra på en laddning. Men inom några år är han övertygad om att elbilen blivit populär.

– Det enda som behövs är energitätare batteri så man kommer lite längre, och det är bara några år fram, säger Magnus Vetter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".