Fem elever visar sin modell av en drömskolgård. Foto: Andreas Johnsson/Sveriges Radio.
1 av 2
Ella Tshibanda, Otto Falk, Burim Shala, Jakob Henriksson och Isac Rydberg(sittandes) visar sin modell. Foto: Andreas Johnsson/Sveriges Radio.
En modell av några elevers drömskolgård. Foto: Andreas Johnsson/Sveriges Radio.
2 av 2
Paintballbana (längst upp till vänster, fotbollsplan och hinderbana är vad drömskolgården består av enligt Ella, Burim och kompani. Foto: Andreas Johnsson/Sveriges Radio.

Elever får designa drömskolgården

Paintball och dressinbanor på sjätteklassarnas drömskolgårdar
2:46 min

På Dalenium i Stenstorp flödar kreativiteten när sjätteklassare får designa sin drömskolgård. För under två veckor har Dalenium bjudit in sjätteklassare från Falköping för att delta i "Uppdrag 05".

Tanken med "Uppdrag 05" är att sjätteklassare från Falköpings kommun ska få designa en modell av något slag på fem timmar. Det här är ett koncept som Dalenium i Stenstorp har kört med i nio år, med ett nytt uppdrag varje år.

Årets uppdrag för sjätteklassarna är att designa en skolgårdsmodell som lockar till fysisk aktivitet. Och när Isac, Ella, Otto, Burim och Jakob från Centralskolan i Falköping får designa sin drömskolgård blandar de traditionella aktiviteter med, tja låt oss säga mindre traditionella aktiviteter.

— Jag tänkte på lite roliga saker såsom en fotbollsplan som alla gillar och lite mer annorlunda saker, säger Isac.

Vad var det för annorlunda saker då?

— Man har ju inte direkt en paintballbana på skolgården.

Och en paintballbana är inte det enda fantasifulla som dykt upp bland idéerna enligt arrangören Per-Olof Blad som bland annat fått se några som byggt en dressinbana på sin drömskolgård.

Men bortsett från paintball och dressinbanor, som kan vara lite svåra att få bygga på en skolgård, så finns det en underliggande tanke med projektet enligt Per-Olof Blad. Nämligen att eventuellt skala upp några av idéerna ett snäpp eller två.

— Nu hoppas vi att få komma till tekniska nämnden och presentera bilder på modellerna och idéer som eleverna tagit fram och att det blir verklighet av det, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".