Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt spel ska lära barn om faror på nätet

Publicerat onsdag 3 februari 2016 kl 12.50
"Vi vill öka riskmedvetenheten"
1:07 min
Tarja Susi, Mikael Lebran och Niclas Torstensson vid sitt nya spel.
Tarja Susi, Mikael Lebram och Niklas Torstensson runt spelet. Foto: Christopher Johansson / Sveriges Radio

Ett analogt spelbräde och en digital surfplatta. En kombination som ska leda till att barn mellan åtta och tio år ska bli medvetna om riskerna på nätet. 

På bordet framför oss syns elefanter, noshörningar och massor av färger. Det hörs djurvrål och frågor och allt detta ska leda till att barnen får tänka på vad vissa val som görs på nätet kan leda till. Så sammanfattar Tarja Susi, lektor i kognitionsvetenskap, spelet.

– Många unga blir utsatta för mutor, manipulation, smicker och hot. Vi har byggt in det elementet i spelet med chattfrågor men utan olämpligt innehåll. Men företeelsen är med. 

Spelet som heter Djurparksgömmet har gett eko i Sverige där polisen har visat intresse. Niklas Torstensson, som också varit med och skapat spelet, berättar att polismyndigheten var skeptisk först men har nu vänt om.

– De har fått provspela nu när det är klart och de är med på att det kommer göra nytta. Tanken är inte att det ska fungera som ett engångsvaccin och sen begriper man alla faror på nätet. Alla händelser som barnen råkar ut för i spelet blir underlag för en diskussion efter spelet. 



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".