Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio
Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.

Rederier drabbas när fartygstrafiken stoppas

Daniel Lindblad, Sjöfartsverket: Sex båtar är spärrade
0:53 min

Det är just nu stopp i fartygstrafiken till och från Vänern. Anledningen är branden i ett teknikhus i Göteborg i helgen.

Marieholmsbron i Göteborg går därför inte att öppna, vilket gör att fartygen inte kan passera varken upp eller ner för Göta älv.

– Marieholmsbron har väldigt låg segelfri höjd. Det är i stort sett bara fritidsbåtar och låga motorbåtar som kan komma under den. I stort sett ingen handelssjöfart kan gå under där för det är under sex meter i segelfri höjd där, säger Daniel Lindblad, presstalesman på Sjöfartsverket, till P4 Väst.

– Så den yrkessjöfarten som går på Göta Älv är avstängd i och med att bron spärrar farleden, säger Lindblad.

Det här drabbar rederiet Thunbolaget hårt, som just nu har fyra båtar som ligger still.

– De ekonomiska konsekvenserna är att det kostar oss ungefär 120 000 kronor per dygn med de fyra fartygen som ligger still och väntar. Sedan är det också våra kunder som blir drabbade med försenade leveranser av produkter, säger Jens Bäckström, som är befraktningsansvarig på Thunbolaget.

Just nu ligger det sex fartyg som är spärrade. Tre fartyg i Göteborg som ligger och väntar på att gå upp mot Vänern, två stycken i Trollhättan och ett i Vänersborg som väntar på att gå söderut.

Under dagen kommer ytterligare två fartyg att komma till Göteborg och ytterligare ett till Vänersborg, så i kväll kan nio fartyg vara fast.

Företaget Thunbolaget är ett av de drabbade rederier. Just nu har de fyra båtar som ligger still, säger Jens Bäckström, befraktningsansvarig.

–  De ekonomiska konsekvenserna är att det kostar oss ungefär 120 000 kronor per dygn med de fyra fartygen som ligger still och väntar. Sedan är det också våra kunder som blir drabbade med försenade leveranser av produkter, säger Jens Bäckström.

Målet är att ändå kunna få till en manuell öppning inom kort, enligt Sjöfartsverket.

– Det innebär förseningar och fördröjningar för kunderna, säger Lindblad.

Enligt Daniel Lindblad motsvarar till exempel ett fartyg, som kommer med ved, ungefär 200 lastbilslaster eller 130 tågvagnar.

– Det är hyggligt stora volymer som det handlar om i en enda båt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".