IVO. Grafik David Westh/Sveriges Radio
1 av 2
Grafik David Westh/Sveriges Radio
Lennart Pettersson enhetschef på IVO sitter vid ett bord.
2 av 2
Lennart Pettersson, enhetschef på IVO. Foto: Tommy Alexandersson/ Sveriges Radio

Långa väntetider vid anmälningar till IVO

1:59 min

Många personer som anmäler klagomål till Inspektionen för vård och omsorg tvingas vänta många månader innan de får besked.

Sonen Sebastian dog 2013 på ett behandlingshem i Mullsjö där han vårdades för sitt missbruk. Sebastians pappa anmälde händelsen men väntar fortfarande på besked från Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Under tiden man väntar så hinner man själv gå under, säger pappan till P4 Jönköping.

– Det finns ingen som säger att nu är kön så här lång och vi beklagar detta.

IVO har själva som målsättning att det maximalt ska ta sex månader att ge besked i ett ärende men Lennart Pettersson, enhetschef på IVO, medger att det har varit ett högt tryck och att det därför dragit ut på tiden i vissa fall.

– Tyvärr har vi i dag en hög tillströmning på enskilda klagomål vilket har gjort att handlingstiderna har dragit ut på tiden.

Anmälningarna som görs till IVO kan handla om allt från problem till fel som gjorts inom vården. Trots att man själva siktar på att varje ärende ska ta max ett halvår visar de senaste siffrorna att nästan hälften av alla öppna fall är över sex månader gamla, och i vissa fall upp till flera år.

Inspektionen för vård och omsorg har sedan 2013 jobbat för att få ner de långa handläggningstiderna, exempelvis genom genom att tillsätta en särskild enhet som arbetat med gamla fall. När alla utredningar kommer vara nere på en rimlig tid är oklart och för Sebastians pappa som fått vänta i nästan tre år har det varit tufft.

– Det hänger ingenting, absolut ingenting. Det känns för jävligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista