En kvinna pratar i sin mobiltelefon.
Väntetiderna till 1177 kan vara timmeslånga när det är som värst. Foto: Anders Wiklund/TT.

Långa väntetider till 1177 är att vänta

Områdeschef Karin Hagelin: Väntetiden kan överstiga en timme ibland.
1:19 min

Influensatider innebär hög belastning på 1177 vårdguiden och långa väntetider, något som är svårt att åtgärda då det krävs hög kompetens på personalen.

Influensatiden innebär att arbetsplatser nästan ekar tomma av sjuk frånvaro av olika slag, på 1177 innebär det en högbelastning och långa väntetider för den som ringer.

När det är många som ringer kan vi han en väntetid som överstiger en timme ibland.

Trots att man har fullt manskap dygnet runt så är det svårt att bemöta det ökade trycket som blir mot 1177s tjänst som delvis är via telefon. Målet är att man ska besvara 85 procent av alla samtal som kommer in men man lyckas endast besvara strax över 50 procent, mycket på grund av att folk lägger på av olika anledningar.

— Vi snittar en medelväntetid på tolv minuter lite drygt, målet är att vi ska komma under fem minuter så där har vi en bit kvar. Men vi har också på lördag och söndag när det är många som ringer, då kan vi han en väntetid som överstiger en timme ibland, säger Karin Hagelin som är områdeschef på 177 vårdguiden.

Svårt att bemöta influensavågen

Trots att influensatider är ett ständigt återkommande problem så är det svårt att vara beredd och rekrytera för att parera belastningarna, det räcker nämligen inte bara med en sjuksköterskeutbildning. Enligt Karin Hagelin krävs det även en gedigen arbetserfarenhet då man aldrig vet vad för person som kan ringa in till 1177.

— Man kan inte bara plocka in vem som helst för att svara i telefon, vi jobbar ju med kvalitet också.

Och eftersom det är svårt att öka personalstyrkan så finns det egentligen bara en lösning kvar, att gilla läget.

— Ja man får nog finna sig i situationen, men man har ju möjligheten att gå in på 1177.se och läsa mycket själv. Men sen är det ju också så att vi svarar och är det inte så att man är akut sjuk så kanske man kan vänta en timme, säger Karin Hagelin som är områdeschef på 177 vårdguiden.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".