illustration av barn som blir matad av förälder och samtidgit kollar på surfplatta
1 av 4
Foto: Lotta Sjöberg, Statens Medieråd, 2016
illustration av barn som kollar på sig själv på datorn
2 av 4
Foto: Lotta Sjöberg, Statens Medieråd, 2016
kvinna med brunt hår i grön soffa
3 av 4
Malin Bergström, Barnpsykolog Foto: Maria Svensson/Sveriges Radio
kvinna med blont hår i vitt rum med färgglada kuddar
4 av 4
Helena Dahl Verksamhetsansvarig, Statens medieråd Foto: Maria Svensson/Sveriges Radio

Nya råd om barns medieanvändning

Pappan Roland om dottern: Hon använder media varje dag.
2:15 min

Många föräldrar oroar sig idag över hur länge deras barn ska sitta framför skärmarna. Nu menar medierådet att det viktiga inte är hur lång tid barnen sitter utan vad det är de tittar på och i vilka sammanhang.

– Hon använder media varje dag. Hon tittar på tv på morgonen och ibland även på kvällen, hon blir lugnare då. Sedan får hon använda Ipaden en halvtimme varje dag, säger Roland Hemming samtidigt som han klär på dottern Celine jackan i entrén på barnavårdscentralen.

Han tycker själv inte att dotterns användande av skärmar är dåligt för henne, och han är inte ensam om att ha ett barn som dagligen använder sig av skärmar.

Nu vill medierådet få igång en diskussion på barnavårdscentralerna runt om i landet, genom olika bilder på barn och vuxna och som visar vanliga mediasituationer. Materialet vänder sig till barn upp till fem år.

Medierådet menar att det gäller att börja prata om vanorna med skärmar i en tidigare ålder än vad som görs idag. Allt fler barn under fem år är numera dagligen i kontakt med mobiler och surfplattor.

– Det vi för några år sedan kallade för en extrem medieanvändning är i dag normalnivå. Då måste vi aktivt kunna möta den grupp som är nära barnen, säger Helena Dahl på Statens Medieråd.

Enligt Statens Medieråd har de flesta treåringar varit inne på internet och 42 procent av alla femåringar är inne på nätet minst några gånger varje vecka.

Tidigare har fokus handlat om hur länge barnen får sitta framför skärmarna. Nu menar barnpsykologen Maria Bergström att den så kallade skärmtiden inte är det viktiga. I stället ska man tänka på hur skärmarna används och vad barnen egentligen ser och gör när de sitter vid dem.

Bra situationer är sådana som gör att barnet kan varva ner, att man kan leka tillsammans och att man använder skärmen som barnvakt. Negativa situationer är däremot när barnet inte kan äta utan att kolla på en film eller ett klipp samtidigt.

Pappan Roland Hemming håller med om att det gäller att börja i tid.

– Vi lever i en digital värld nu så det är bra att man introducerar barnen in i det, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".