Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Avåkningen inträffade den 2 mars mellan Vara och Grästorp.
1 av 2
Avåkningen inträffade den 2 mars mellan Vara och Grästorp. Foto: Torbjörn Axelsson
Hela diket blev grönt i samband med bränsleläckaget.
2 av 2
Hela diket blev grönt i samband med bränsleläckaget. Foto: Torbjörn Axelsson

Misstänkt "fuldiesel" läckte ut - ingen polisutredning

Trafikpolisen: Den gemene polisen därute har inte utbildning för detta
2:28 min

Vid en lastbilsolycka utanför Vara rann 800 liter diesel ut i diket. Vätskan såg väldigt grön ut, vilket tyder på att bilen varit tankad med oskattad fiskebåtsdiesel.

Det är branschtidningen Svensk Åkeritidning som uppmärksammar den här olyckan då en trailerbil hamnade på tvären över vägen mellan Vara och Grästorp med hytten nere i diket.

Bilder från olycksplatsen visar att diket är fullt av grönaktig vätska och bärgaren på plats säger till tidningen att det var grön diesel som läckte ur dragbilens bränsletank. Tidningen skriver att polispatrullen på plats även lagt märke till den grönaktiga dieseln.

Grönfärgad diesel är skattebefriad och kostar ungefär fem kronor litern. Den får i dag bara användas i ett väldigt begränsat antal motorer - nämligen sådana som sitter i båtar som har fiskelicenser, förklarar Titti Campalto, sektionschef på Skatteverket.

Vad kostar det då om man skulle bryta mot det här?

– För personbil och lätt lastbil eller buss är avgiften 10 000 kronor. För tunga lastbilar, bussar, traktorer och tunga terrängvagnar beräknar man det efter skattevikten och det varierar mellan 10 000 kronor upp till 50 000 kronor, säger Campalto.

Men någon anmälan om det gröna bränslet på vägen utanför Vara gjordes aldrig av polispatrullen, så saken utreddes inte vidare. Varför då, frågar vi Kjell Andersson som är gruppchef på trafikpolisen.

– Det kräver att man har kunskap om hur diesel ska se ut och vilken färg det ska vara. Då behöver man ha utbildning och intresse av det ämnet. Det har inte den gemene polisen ute i dag, säger Andersson.

För några år sedan var det betydligt vanligare att trafikpolisen kontrollerade vad yrkesförarna hade för bränsle i tankarna. Men numer har det nästan helt upphört.

– Det beror väl på att den här problematiken minskade i slutet av 90-talet, enligt vår uppfattning. Sedan har det kommit i träda, kommit i skuggan av annan verksamhet, säger Andersson.

För tillfället arbetar dock polisen med ett ärende i Göteborg där en åkare tros ha hanterat större mängder grön diesel. Där är nu dieselprover skickade  på analys.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".