kinnekulletåget
Ett tåg på Kinnekullebanan i Mariestad. Foto: Camilla Karlsson / Sveriges Radio

Kinnekullebanans framtid kan vara i fara

Trafikverket: Anslår inte staten pengarna så behövs tuffa prioriteringar
1:21 min

Skjuter inte staten till stora summor pengar de kommande åren kan det bli aktuellt att spara bort mindre järnvägssträckningar som exempelvis Kinnekullebanan.

Kinnekullebanan sträcker sig från Gårdsjö i norr, via Mariestad och Lidköping ner till Håkantorp. Och bakgrunden till att det börjat bli oroligt kring banans framtida existens är ett inriktningsunderlag som Trafikverket skickat till regeringen inför den kommande infrastrukturpropositionen.

I det materialet skriver verket att det kommer bli rejält mycket dyrare att i framtiden upprätthålla dagens standard på infrastrukturen i Sverige och framförallt järnvägen.

Under perioden 2018 till 2029 handlar det om närmare 100 miljarder kronor som staten måste skjuta till extra - utöver dagens anslag, berättar Sten Hammarlund som är projektledare på Trafikverket för det här inriktningsunderlaget. Detta är summor för drift och underhåll som är betydligt högre än man någonsin talat om tidigare.

– Om man inte vill anslå de här medlen, så måste man göra ganska tuffa prioriteringar. Det kommer man inte ifrån, säger Hammarlund.

Men ingenstans har det satts på pränt att just Kinnekullebanan är en sådan bortprioritering. Men det finns formuleringar som indirekt pekar ut en handfull mindre järnvägssträckor i landet.

– Det som nämns där är att en möjlighet är att börja där det är minst trafik. Med de banor som inte är lika värdefulla i någon sorts samhällsekonomisk mening.

Vad som händer nu är att regeringen arbetar med sin proposition, vilket görs en gång under varje mandatperiod. När den godkänts av riksdagen får Trafikverket sedan uppgiften att ta fram förslag till en åtgärdsplan för infrastrukturen under åren 2018 till 2029. I det dokumentet kommer saker och ting att vara betydligt mer detaljerade.

En möjlighet är att börja där det är minst trafik. Med de banor som inte är lika värdefulla i någon sorts samhällsekonomisk mening.

Frågan är då om det finns ett reellt hot mot Kinnekullebanan?

– Jag kan inte svara på det.  Den här planen ska börja gälla 2018. Om regeringen inte vill anslå så mycket pengar så kommer en prioriteringsdiskussion att behöva inledas ganska omgående, säger Sten Hammarlund.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".