Spelutvecklingsrapport 2016
1 av 2
Den här rapporten har Björn Berg Marklund skrivit. Foto: CHRISTOPHER JOHANSSON / SVERIGES RADIO
Björn Berg Marklund, forskare i dataspel.
2 av 2
Björn Berg Marklund, forskare i dataspel. Foto: CHRISTOPHER JOHANSSON / SVERIGES RADIO
SPELSKAPARNA

Spelutbildningar och bransch i otakt

"På sikt kan det leda till att branschen har svårt att hitta kompetent personal"
1:35 min

Sveriges dataspelsutbildningar utbildar inte tillräckligt med folk till den växande branschen. 

Björn Berg Marklund, forskare i dataspel vid Högskolan i Skövde, sitter med sin rapport på kontoret där han jobbar.

– Spelindustrin har varit stadig och snabbt växande. Men samtidigt har spelutbildningarnas tillväxt bromsat av. På sikt kan det leda till att branschen har svårt att hitta kompetent personal, säger han.

Sedann 2002 då dataspelsutbildningen startade på Högskolan i Skövde har formatet expanderat rejält. Idag finns 500 dataspelsstudenter bara där. Men enligt Björn Berg Marklund skulle kanske upp mot dubbelt så många kunna studera ämnet med tanke på söktrycket, men det finns inget utrymme.

Utbildningen är dyr och resurskrävande rent tekniskt. Grundutbildningen inom dataspelsutveckling i Skövde kostade 2015 ungefär 30 miljoner kronor. Dessutom är den fortfarande ung och saknar tillräckligt med forskare och lärare. Läget som framkommit i rapporten är till viss del oroväckande säger Johan Almer, avdelningschef för dataspelsutbildningen.

– Det är ju en risk på flera sätt. Att spelföretag i Sverige inte hittar kompetent personal. Men det finns också en risk för Högskolan att öka utbildningarna snabbt, för efter tre år kan ju branschen ha vikit. Det är alltid svårt att få till matchen på ett perfekt sätt.


Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".