Mannen som ringde till Inga agerade hotfullt och var mycket fräck. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Oseriös försäljning via telefon har kostat kommunerna miljonbelopp under 2015 och 2016. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Svensk Handel: Sveriges kommuner för fega mot bluffbolag

"Företagare är mer intresserade av att bestrida fakturor än kommunerna"
1:46 min

Kommunerna är för fega när man utsätts för bluff-företag och andra oseriösa försäljare. Det menar Svensk handels säkerhetschef Per Geijer.

– Om man väljer att inte bestrida en faktura som är uppenbart fel är man antingen feg eller okunnig. Om man bestrider köper man sig tid, då får bluff-bolagen gå till tingsrätten och där har de inget att hämta, menar Per Geijer.

Vi berättade i går om att åtta kommuner i Skaraborg råkat ut för ett oseriöst företag som sålt varor via telefon med rejält saltade fakturor.
Värsta bluffen i Skaraborg, och en av de värsta i hela landet, råkade Skövde ut för.
Skövde köpte vägsalt av ett företag för 700 000 kronor - ett överpris på en halv miljon kronor.

"Komplicerade organisationer"

– Många kommuner och landsting har komplicerade organisationer med långa avstånd mellan de som beställer och de som betalar. Det blir krångligt att reda ut och då gör man det enkelt för sig och betalar. Och det är antagligen lite enklare när det gäller andras pengar, menar Per Geijer.

Enligt nätverket Förenade Bolag har svenska kommuner köpt varor av bluffbolag för mångmiljonbelopp de senaste åren. Per Geijer menar att kommunernas hållning göder de oseriösa företagen:

– Vi måste alla hjälpa till att svälta ut de här bolagen, menar han.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".