Lastbilar som fastnat i Pentaporten
Att lastbilar kilas fast i viadukten vid Pentaporten i Skövde händer påfallande ofta. Foto: Erik Grönlund / Jenny Josefsson / Philip Pettersson / Sveriges Radio

"Lastbilsklämman" i Skövde svårlöst problem

Gatuchefen: Det är inte vår favoritanläggning här i stan
3:22 min

Gång på gång missar lastbilschaufförer att viadukten vid Pentaporten bara är 3,5 meter hög och fastnar med sina bilar. Någon lösning på problemet finns inte inom synhåll just nu.

Senast på onsdagen rapporterade vi om att en lastbil kilats fast under Pentaporten i Skövde - något som skett många gånger tidigare. Takhöjden i viadukten är bara 3,5 meter samtidigt som lastbilarna i regel har en höjd mellan 3,70 och fyra meter.

Och för kommunen är det inte bara den låga höjden som är ett problem. Dessutom blir passagen ofta vattenfylld vid kraftig nederbörd.

– Det händer i genomsnitt ett par gånger per år de här två olika händelserna, säger Anna Möller som är gatuchef i Skövde.

Frågan är då om det enbart handlar om klantiga förare eller om skyltningen av den låga fria höjden är för dålig?

– Jag tycker att vi har ganska god skyltning. Det har varit tal om att sätta en portal före bron, en balk som hänger ner på samma höjd. Men det är väldigt kort avstånd från korsningen, om man kommer från centrum, ner till själva bron. Det är svårt att få plats, säger Möller.

Dieter Wagner är lastbilschaufför. Han menar att det är förarna som slarvar och stressar för mycket.

– Asch. Antingen sitter dom och dagdrömmer eller också tittar dom på GPS:en och uppmärksammar inte tavlorna. Då blir det tvärstopp, säger han.

– Sedan är det ju stress i dagens samhälle. Bilarna ska gå fort mellan A och B och leverera gods. Men jag börjar bli så gammal att jag jäktar inte. Det finns ingen anledning, säger Wagner.

Kommunen har startat en utredning där man framförallt tittar på om det går att sänka grundvattennivån i passagen, eftersom asfalten skadas av detta. I utredningen ingår också att man ska se om det går att få till fullhöjd, berättar Anna Möller.

– Det är samma sak där att grundproblemet är det korta avståndet till byggnaderna som ligger i korsningen. Det är ganska brant backe redan i dag. Ska man sänka ytterligare under porten så blir det väldigt brant.

Hur kommer man att lösa det på sikt?

– Jag är inte övertygad om att vi kommer att hitta en lösning för att få full höjd. Det känns inte rimligt faktiskt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".