Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
respirator pulskurva
Foto: Camilla Karlsson/SR Skaraborg
SJUKVÅRD

Nya regler för klagomål i sjukvården

1:47 min

Från och med årsskiftet gäller nya regler för patienter som vill lämna klagomål eller synpunkter på sin sjukvård.

– Då ska patienter direkt vända sig till vårdgivaren för att få sitt klagomål hanterat där och sen kan patienten få stöd utav patientnämnderna, säger Agneta Calleberg, jurist på Socialstyrelsen.

Även idag kan patienter lämna klagomål eller synpunkter till vårdgivaren, men man kan också höra av sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Enligt de nya reglerna kommer IVO bara behandla vissa typer av ärenden och patienten måste först kontakta vårdgivaren eller patientnämnden innan ett klagomål kan utredas av IVO.

– De har en skyldighet att utreda ärenden som är av lite allvarligare karaktär, säger Agneta Calleberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".