Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
En broschyr från Skaraborgs sjukhus med rubriken Är det något vi borde veta? och en porträttbild av Marga Brisman, chefläkare
Patienter som vill lämna synpunkter kan bland annat använda sig av en broschyr, berättar chefläkare Marga Brisman. Foto: Carolina Bladh/P4 Skaraborg
SJUKVÅRD
Lyssna
2:06 min

Nya regler påverkar inte rutiner för klagomål

Publicerat fredag 22 december 2017 kl 09.45

Hanteringen av klagomål från patienter på Skaraborgs sjukhus påverkas inte av de nya reglerna som införs efter årsskiftet.

– Vi har ju som grundarbetssätt att vi vill att våra patienter och deras anhöriga i första hand ska kontakta oss, så det är det vi fokuserar på fortsatt, säger Marga Brisman, chefläkare på Skaraborgs sjukhus.

Om en patient vill lämna ett klagomål eller synpunkter till Skaraborgs sjukhus finns flera vägar att gå. Man kan använda sig av en blankett i en broschyr eller på sjukhusets sajt, om man vill tala med någon utanför sjukhuset finns patientnämnden eller så kan man framför sin synpunkt i mötet med vården.

På en del sjukhus finns patientombud men det är inget man övervägt att införa på Skaraborgs sjukhus för tillfället.

– Ingenting är ju slaget i sten. Visar det sig att vi behöver ha någon som samordnar det här och att det blir ett stort arbete så får vi se över hur vi organiserar det, säger Marga Brisman.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".