OLYCKA

Trots utredningarna – lastbilschaufför skyller på tekniskt fel

1:28 min

I mitten av maj skenade en lastbil på E20, i höjd med Vårgårda, vilket ledde till en stor polisinsats. Efteråt visade utredningar att det inte var några tekniska problem bakom, ändå nekar föraren till brott.

Enligt polisen körde lastbilen cirka 50 kilometer i timmen och chauffören påstod att han inte kunde få stopp på det skenande fordonet på grund av att bromsarna lagt av och den automatiska växellådan hade hängt sig på sexan. För att det inte skulle bli några olyckor fick poliserna åka såväl bakom som framför lastbilen i ungefär en timme och snart kunde trafiken släppas på som vanligt igen. Men cirka en månad senare utredde lastbilstillverkaren Scania och Transportstyrelsen ärendet och insåg att det inte finns något som tydde på tekniskt fel med lastbilen. Då blev istället chauffören skäligen misstänkt för grovt falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Under torsdagen förhördes föraren för första gången, vilket SVT var först med att berätta, och han håller fast vid sin förklaring. Han nekar till brott och menar att det var fel på lastbilen. Hans advokat Bertil Westlund förklarar för SVT att föraren fick stopp på lastbilen på åkern eftersom den fick sig en knyck när den körde över diket — därefter gick den att hantera som vanligt igen. Men mannen är fortsatt misstänkt och nu väntar flera förhör. Det är också konstaterat att lastbilschauffören inte var påverkad av alkohol, droger eller läkemedel under olyckan.