Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

E-handel kan växa enligt Svensk Handel

Publicerat torsdag 22 december 2005 kl 08.08

Julklappsköp på internet blir allt vanligare och e-handeln över lag har i år ökat med 30 procent. Det visar en undersökning som bland annat Posten gjort.

Men svensk näthandel skulle kunna växa ännu mer - om momsen sänktes i Sverige.
- Det är en världsmarknad vi pratar om. Men svenska företag har inte samma spelregler som andra, säger Magnus Kroon på Svensk Handel i Skövde.

I Sverige är momsen på så kallade sällanköpsvaror 25 procent. Den siffran kan jämföras med en moms på 16 procent i Tyskland. En klar fördel för tysk handeln på nätet alltså, eftersom skillnaden i priset på en digitalkamera kan vara upp till en tusenlapp, beroende på var du köper den.

Och momsens betydelse för näthandeln är viktig att bli varse om, menar Magnus Kroon, för det finns mycket att hämta på den stora marknad som blir tillgänglig via Internet.
- Det är en jättestor möjlighet för handeln i Sverige, men det är svårt att agera på den marknaden med momsen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".