Konsult löste Amigos pizzakris

Bara tre av pizzeriorna i Mariestad klarar livsmedelsverkets krav på livsmedelshantering. Det visar den så kallade Pizzeriarapporten 2005.
Bland annat är det brister i egenkontrollen som gör att många underkänns.
Men Emil Odosho som är restaurangchef på Pizzeria Amigo kom på lösningen så hans matställe kunde gå från underkänt till godkänt - han skaffade konsulthjälp.

För att göra vardagen enklare valde Emil Odosho på pizzeria Amigo att ta hjälp utifrån för att reda ut alla regler och bestämmelser som rör livsmedelshantering och hygien.

Alla regler som rörde livsmedel, tillagning, frysning och olika sorters köksutrustning som inte var nödvändig i Amigos verksamheten uteslöts - sedan var det bara för Emil Odosho och hans personal att läsa och lära sig om det som blev kvar.

– Det blev enklare när pärmen blev utrensad och det bara var de krav som gällde oss kvar, säger Emil Odosho.   

Lösningen fungerade. Vid nästa inspektion blev det ett G istället för ett U i protokollet.
Emil Odosho tycker fortfarande att det är mycket arbete med att göra allting rätt, men det går att göra det mindre krångligt:

– Om man gör ett system som man följer så blir det enklare. Ett exempel är när det kommer varor till oss. Då tar jag temperaturen på varorna direkt. Det tar bara några sekunder. Om varorna har rätt temperatur så är de välkoma in, om inte så säger jag ”varsågod, här får ni tillbaka dem” till leverantören, säger han.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".