Skaraborgarna klagar allt mer

Skaraborgarna klagar oftast på bilar, hantverkartjänster och telefoni. Det visar årsstatistiken från konsumentrådgivarna i Skaraborgs kommuner.

Det totala antalet klagomål framförda till konsumentrådgivare ökade förra året med 7 procent.

Allra flest klagomål under 2005 gällde bilar, som utgjorde 20 procent av de totala klagomålen. När det gäller klagomål på bilar och fordon är det bilköp som det klagas mest på. En anledningen till att så många klagar över sina bilar kan vara det faktum att allt fler bilar direktimporteras och att allt fler bilar säljs av mindre seriösa handlare på internet.

18 procent av klagomålen gäller boendefrågor och där utgör reparations- och underhållsarbete en stor del. Där finns även den största ökningen av klagomål, det klagades 38 procent mer på reparationer och underhåll av de skaraborgska hemmen under 2005.

På tredjeplats när det gäller vad skaraborgarna är missnöjda med hamnar telefoni och Internet som står för 15 procent av alla klagomål. Fast telefoni är det skaraborgarna är mest missnöjda med när det gäller tele och Internet, en vändning jämfört med förra året då de flesta klagomålen handlade om Internetfakturor.

Statistiken bygger på över 4000 kontakter med konsumentrådgivare i de 15 kommunerna i Skaraborg under 2005.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".