Gymnasieskolor satsar på reklam

Kampen om eleverna är i full gång. Snart måste niorna ha gjort sitt val av gymnasieutbildning. Gymnasieskolorna tar sammanlagt hundratusentals kronor från skolverksamheten och satsar på tv reklam i år.

Ållebergsgymnasiet i Falköping är en av skolorna som satsat på reklam, cirka 200 000 kronor. I år har även Rudbecksgymnasiet i Tidaholm och De la Gardiegymnasiet i Lidköping satsat på reklam i hopp om att nå ut och få så många sökande som möjligt. De la Gardiegymnasiet har satsat 200 000 kronor och Rudbecksgymnasiet 80 000.

Pähr Nyström som är utbildningschef i Lidköping säger att det i deras fall mest handlar om att visa att kommunen satsar på sina elever. I Falköping och Tidaholm är satsningen mer offensiv och vad det i slutändan handlar om är pengar.

För skulle en elev som bor i falköping vilja gå i lidköping istället, så får eleven det. Men hemkommunen får betala och det kan bli dyrt.

Nästa fredag valet över.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".