Allora får kritik i haverirapport

Sjöfartsinspektionen riktar skarp kritik mot att fartyg av Alloras kaliber används för transporter på sjöar, som dessutom är dricksvattentäkter.
- Vi tycker inte det är rimligt, säger Sten Andersson, utredare på Sjöfartsinspektionen.

Strax före midnatt den 23 november i fjol gick det det Hondurasregistrerade fartyget Allora på grund strax söder om Lurö i Vänern.

Ombord fanns en befälhavare som vaknade med ett ryck vid grundstötningen. Han hade somnat i en bekväm stol på däck, efter att ha varit vaken i 18 timmar.

Sjöfartsinspektionens utredare Sten Andersson ifrågasätter det vaktschema som gjorde att befälhavaren var så uttröttad. Två i besättningen delade på vakten, med sex timmar var vid varje tillfälle. Under ett halvårs tid hade befälhavaren inte haft möjlighet att sova mer än sex timmar i taget, och det är i strid med reglerna till sjöss, som säger att ett befäl ska ha minst tio timmars vila varje dygn.

I rapporten konstateras också att Allora inte har någon lysande historik. Fyra gånger de senaste sex åren har hon hållits kvar i hamnar på grund av sina brister, och vid tre tillfällen har hon fått nyttjandeförbud. Dessutom har har hon kolliderat med ett annat fartyg, i Kattegatt år 2001, och gått på grund i Limfjorden i Danmark 2003.

Efter grundstötningen på Vänern fördes Allora till ett varv på Kålland. Där räckte det med ett slag med en rosthacka för att det skulle bli hål i fartygsbotten.

Sjöfartinspektionen ifrågasätter därför att faryg i så dåligt skick som Allora används för transporter på svenska dricksvattentäkter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".