Långa telefonköer till sjukvårdsrådgivningen

Telefonköerna är långa till sjukvårdsrådgivningen i Skaraborg sedan rådgivningen centraliserades till Skövde och Lidköping för drygt tre veckor sedan.
Patienter har fått vänta i upp till en timma innan de fått svar.

Orsaken till väntetiden är underbemanning vid telefonerna.
Och redan tidigt stod det klart att samtalen till sjukvårdsrådgivningen i Skaraborg kom in i en takt som var snudd på omöjlig för sköterskorna vid telefonerna att klara.

Sjukskötersketeamen arbetar oavbrutet på kvällar, nätter och helger på sjukvårdsrådgivningen, berättar enhetschef Christina Thorell på Kärnsjukhuset i Skövde.
- När vi tittar på statistiken så har vi haft oroväckande siffror som pekar på 45 minuter som maxtid, och någon gång på en helg har det varit 60 minuter, säger hon.

Enligt Christina Thorell jobbar man nu med att få fler sjuksköterskor till rådgivningen. Mer personal är en förutsättning för att komma till rätta med väntetiderna.
- Vi vill ned till en medelväntetid på fem minuter ungefär, det tycker vi är rimligt att vänta i telefonen, säger hon.

Christina Thorell säger att hon fått klartecken av sina chefer att tillsätta mer personal på rådgivningen, men när det kan bli klart kan hon inte säga.

Men nånting måste göras snart, för situationen är pressande för personerna i båda ändar av telefonlinjen.
- De som har fått vänta länge i telefon talar ju om det för oss och jag tycker att det är bra att få höra patientens upplevelser när de kommer fram, säger Christina Thorell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".