Tidaholmsfamilj får rätt mot researrangör

En familj från Tidaholm ska enligt Allmänna reklamationsnämnden få ekonomisk ersättning av sin researrangör för att semesterresmålet inte alls stämde överens med vad researrangören utlovat i sin katalog.

Familjen lovades en ”kunglig semester” på ett femstjärnigt hotell i Turkiet, men familjen menar att semesterresan var den sämsta de nånsin varit på.

Familjen klagar bland annat på att vattnet tog slut på hotellet och att hotellpersonalen i stället serverade kranvatten, med följden att ett av barnen i familjen fick vårdas på sjukhus.

Familjen skriver vidare att samma slags mat serverades i hotellrestaurangen tills den tog helt slut. Dessutom rör familjens klagomål icke fungerande luftkonditionering och avlopp. Listan över familjens klagomål omfattar totalt tolv punkter.

Researrangören medgav att luftkonditioneringen varit bristfällig och föreslog därför 20 procents avdrag på resans pris. Familjen godtog inte förslaget.

Allmänna reklamationsnämndens bedömning är att researrangören ska betala ut 5000 kronor till familjen eftersom bristerna på resmålet varit så stora.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".