Lurad vid bilköp - stämmer bilfirman

En kvinna från Lidköping stämmer en bilförsäljare på köpeskillingen för den bil hon köpte förra året. Det visade sig att bilen gått dubbelt så många mil som mätarställningen visade och att uppgifter serviceboken inte stämde.

Det var i november i fjol som lidköpingskvinnan köpte en Audi för 89.000 kronor på en bilfirma i Örebro.

Bilen, som var importerad från Tyskland, verkade vara i mycket gott skick och enligt serviceboken hade regelbundna kontroller gjorts. Men efter några månader började det låta konstigt i motorn och en bilreparatör kunde konstatera att motorn inte underhållits på det sätt som serviceboken angav.

Den innehöll uppgifter från service utförd från 1999 och framåt, men vid en närmare kontroll såg den nya ägaren att serveiceboken var tryckt år 2003. Det visade sig också att bilen gått snarare 25.000 mil är de 12.000 som mätaren visade.

Lidköpingskvinnan tog kontakt med bilfirman i Örebro för att häva köpet. Men det har den inte gått med på. Firman säger sig inte ha vetat om att någon fifflat med mätarställningen och bytt ut serviceboken.

Därför stämmer lidköpingskvinnan nu företaget på hela köpeskillingen. Hon yrkar dessutom att på få 15.700 kronor i ersättning för de reparationer som hon tvingats göra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".