Telefonförsäljare förlorar jobbet när hushållen spärrar sina nummer

Ungefär vart tredje hushåll i Skaraborg säger nej till telefonförsäljning. Och i takt med att allt fler spärrar sitt nummer via den så kallad Nix-tjänsten mister många telefonförsäljare sina jobb.

Manpower Business Sollution i Skövde hade 150 telefonförsäljare anställda förra året. Nu finns bara 100 kvar. En följd av nixningen enligt företagets kundansvarige Simon Hills:
- Om vi inte har tillräckligt många personer att kunna prata med och marknadsföra till, då kan vi inte erbjuda arbetstillfällen hos oss heller.

Idag har nästan 37 000 i Skaraborg anslutit sig till den så kallade Nix-tjänsten, som spärrar privatpersoners telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling. I hela Sverige har över en miljon anslutit sig och fler tillkommer varje dag.

Många av de som anslutit sig till Nix-tjänsten är irriterade på att så många olika telefonförsäljare ringer, och på att de ringer så ofta.

Visst finns det positiva saker med att allt fler srärrar sitt nummer tycker Simon Hills. På lång sikt tror han att det tar bort mindre seriösa företag på en marknad som är för liten för att rymma alla telemarketingföretag som finns idag:
- Lite större bolag som har ekonomin, resurserna och landsomfattande kunder är de som kommer ha råd att finnas kvar.

Manpower Business Solution försöker nu ta bättre vara på potentiella kunder så att inte fler ska förargas och ansluta sig till Nix-tjänsten. Bland annat undviker företaget att ringa mellan klockan 17 och 19 då många äter middag. Och de fokuserar sig också mer på att ta reda på vilken målgrupp personen är i innan de ringer upp, så att folk inte behöver störas av saker de ändå inte är intresserade av.

Även om Nix-tjänsten gjort det svårare för telemarketingbolagen, tror Simon Hills inte att försäljningen påverkats negativt:
- De som inte är Nix-registrerade har gjort ett medvetet val att de vill ha den här informationen som bara kommer via den här kanalen.