PR-expert: "Valbudskapen för lika"

Flera valexperter tror att valdeltagandet kan komma att blir rekordlågt, bland annat på grund av att politikernas och partiernas budskap inte når ut till väljarna.

- Det är rätt så likriktade budskap. Nya moderaterna närmar sig socialdemokraterna och då blir frågorna ganska lika, säger Lennart Lorenzen som jobbar med kommunikation på en reklambyrå i Skövde.

Han tror att väljarna redan tycker att det är generellt rätt bra i Sverige, och att man därför inte bryr sig tillräckligt om valet.

- Man hade kanske hellre sett att det var lite större skillnader så det blir något att prata om, säger Lennart Lorenzen.

Nicolas Krizan arbetar på samma reklambyrå med att utforma budskap som ska sälja företags produkter och tjänster. Så här säger han om politikernas sälja sina budskap i valrörelsen:

- Generellt sett tycker inte jag att de engagerar mig så mycket. Budskapen är snarlika, alla säger: ”Vi kämpar för alla”, ”alla ska med”, ”det finns plats för alla hos oss”. Partierna är för nära varandra i sin kommunaikation.

Desirée Lerider arbetar som projektledare på reklambyrån och hon tycker att de många unga förstagångsväljarna har glömts bort av politikerna i valbudskapen.

- Det verkar som om de helt missat den gruppen, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".