Ljusning för Kallax Cargo

EU:s överenskommelse med Ryssland om slopandet av överflygningsavgifterna över Sibirien kan på sikt innebär ett lyft för Kallax Cargo i Luleå.

Avgifterna har hittills varit ett av flera argument för fraktflyget att tacka nej till att börja flyga på Luleå.

– Allt som gör att kostnaderna minskar är en fördel. Självklart är det en fördel för oss, speciellt då kostnaderna för flygbränsle samtidigt stiger. Det gör att kortare rutter blir mer ekonomiska. Vi diskuterar till och från med flera fraktflygbolag och speditörer om att de ska börja flyga på Kallax, säger Anders Sandberg, styrelseledamot för Kallax Cargo.

Fraktbolaget som bara har två anställda har brottats med usel ekonomi sedan starten 2000. Tanken har varit och är att Kallax ska bli ett nav för långväga fraktflyg, men intresset från det internationella fraktflyget har hittills varit ljumt.

– Vi jobbar och har jobbat med att sälja in Kallax Cargo hos bolagen. Nu kommer vi att få nya argument i det jobbet, säger Sandberg.

Staten har plöjt ner 90 miljoner kronor i en förlängd landningsbana, men hittills har endast ett fåtal fraktflygplan lyft från Kallax.

– Även om intresset från fraktflygbolagen nu skulle öka tar det lång tid innan vi kan våga hoppas på kontrakt, säger Anders Sandberg.

Kallax Cargo ägs av NCC, Luleå kommun och fastighetsbolaget Norrporten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".