Dyra och onödiga försäkringar erbjuds i julhandeln

Försäkringsrådgivare varnar nu för dyra och onödiga specialförsäkringar som elektronikhandeln gärna erbjuder i julklappsrusningen. ”Som konsument har du genom andra delar redan ett skydd”, säger konsumentköplagen, Marcus Lindenius, försäkringsrådgivare på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Garantin på produkt varar ofta två år och konsumentköplagen ger skydd de tre första åren om varan går sönder på grund av ett fel som fanns redan från början. Många har dessutom, genom hemförsäkringen och allrisktillägget, rätt till ersättning för plötsliga och oförutsedda händelser.

Specialförsäkring
Specialförsäkringen kan endast tecknas för den speciella varan du köper och gäller vanligtvis i två till tre år från tecknandet. Specialförsäkringar har dock jämfört med hemförsäkringen ofta en lägre självrisk eller ingen självrisk alls, men om det är en dyr vara och det inträffar en plötslig och oförutsedd händelse blir det ett högre maxtak, än allriskförsäkringen.

Endast varan

Från konsumenternas försäkringsbyrå säger man att man ska ha i åtanke att allrisktillägget i hemförsäkringen täcker dem flesta andra saker i hemmet, medan specialförsäkringen endast täcker för den aktuella varan, säger Marcus Lindenius, på Konsumenternas försäkringsbyrå som är en självständig rådgivningsbyrå vars huvudmän är Konsumentverket, Finansinspektionen och Sveriges Försäkringsförbund. 

Att fråga försäljaren vad den aktuella specialförsäkringen gäller, då villkoren ofta varierar från vara till vara, och från affär till affär, är Marcus Lindenius sluttips inför julruschen.