Tom Ehrling, Observer Sverige AB

Norrbotten attraktivt i riksmedia

Det har blivit en allt mer positiv bild av Norrbotten i riksmedia. Enligt en undersökning från företaget Observer i Stockholm framstod länet och dess kommuner som mer attraktiva och expansiva i höstas än år 2000. En av förklaringarna är Ikea, säger Tom Ehrling vid Observer Sverige AB.

Medieanalysen har gjorts på uppdrag av Länsstyrelsen och är en uppföljning av en liknande analys 2000. Då talades det mycket i DN, tv, specialtidningar och andra media mycket om att Norrbotten var drabbat och hotat och levde på regionalpolitiska åtgärder.

Men nu har det svängt. Ikeas etablering i Haparanda fick ett gigantiskt mediegenomslag i hela Sverige, skriver utredarna. I jämförelse med Ikeas etablering i Kalmar eller invigningen av skyskrapan Turning Torso i Malmö, så var Haparandasatsningen exceptionelllt välbevakad av medierna.

Men även de många investeringarna i näringslivet, inte minst LKAB och rynmdturism har uppmärksammats. Kommuner som det skrivits speciellt om är Haparanda, Övertorneå, Gällivare och Piteå. När det gäller Övertorneå har konflikten om Ekfors kraft fått stort utrymme i riksmedia.

Lite smolk i glädjebägaren är att facktidningen Journalisten skrivet att media alltför ensidigt positivt behandlat Ikea och denna artikel kan medföra att journalister blir mer återhållsamma om Ikea i fortsättningen, tror utredarna hos Obsever.

Niklas Jälén, SR Norrbotten
niklas.jalen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".