Kirunaborna: Klokare utan tunnel

Tråkigare, men klokt ekonomiskt är omdömet från några Kirunabor efter kommunfullmäktiges kovändning om järnvägstunneln.

På måndagen skrotade kommunfullmäktige stridsfrågan och tog ett nytt beslut på att de inte vill ha någon järnvägstunnel under stadsberget Luossavaara.

Lastbilschauffören Gezim Dresh tycker att det är konstigt att politikerna plötsligt tvärvände i sitt ställningstagande.

– Vi vet inte vad som har sagts på mötet med ministrarna i Stockholm. Men mest troligt har de gjort någon kohandel där. Lite svagt, tycker man. Men det är klart att om det visar sig att det här är smartare så ska man kunna backa även som politiker, säger han.

Kommunfullmäktiges nya beslut är att all järnvägstrafik ska gå väster om Luossajärvi, det vill säga på gruvsidan om sjön. Sen ska ett stickspår byggas på östra sidan av sjön fram till nya centrum vid Luossavaara.

– Det bästa hade naturligtvis varit en tunnel. Det är finast och stör miljön minst. Men livet är fullt av kompromisser. Kan man få en lösning som inte stör stadsbilden och spara en miljard, så är det bra, säger Britt Falk.

Robert Eriksson som jobbar med Kirunajärnvägen för Banverket säger att nackdelen med ett så kallat stickspår eller säck är att det blir lång väntetid för resenärerna. Det tar nämligen 20 minuter för tåg av äldre modell att vända.

– Det låter fränare med en tunnel, men två miljarder kan de lägga på nåt bättre, säger Ali Ahmed som driver ett kafé i Kiruna.

Magdalena Martinsson, SR Norrbotten
magdalena.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista