Jukkasjärvi berömt utomlands

Sverige är som Schweiz - fast med sex appeal. Men vi är svaga på kultur och har inga egentliga landmärken. Det mest kända är ishotellet i Jukkasjärvi. Det anser den världsledande varumärkesforskaren Simon Anholt.

I ett index där 30 000 människor världen över rankar sin uppfattning om olika länder ligger Sverige på sjunde plats.

– Sverige uppfattas som trovärdigt, som Schweiz, men samtidigt spännande vilket är en ovanlig blandning, sade Anholt till TT i samband med ett seminarium på Handelshögskolan i Stockholm.

Brittiske Anholt som är författare och rådgivare till ett antal regeringar ligger bakom Anholt Nation Brands Index som analyserar och rankar olika länders varumärken. 30 000 människor i 38 länder i alla världsdelar berättar en gång i kvartalet om sin uppfattning om olika länder och deras politik, näringsliv, utbildning, kultur och turism.

I det första indexet, som kom för två år sedan, hamnade Sverige på första plats. Nu har det blågula varumärket stabiliserat sig på sjunde plats

Människor i andra länder uppges beskriva Sverige som landet med det bästa politiska systemet, en stat med gott styre. Produkter från Volvo, Ikea och Absolut har bidragit till att skapa en bild av trovärdighet.

Däremot är moder Svea svagt på kulturområdet, fortfarande verkar Abba vara den enda musik som kopplas till Sverige. Och vi har inga särskilda landmärken, påpekar Anholt.

– Köpenhamn är mycket mer välkänt än Stockholm, tack vare Den lilla sjöjungfrun. Sveriges mest kända landmärke är faktiskt ishotellet i Jukkasjärvi.

Anholt Nation Brands Index toppas nu av Storbritannien följt av Tyskland och Italien.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista