"Guld kan ge internationella sponsorer"

Plannja Basket säkrade sitt sjunde SM-guld på söndagen. Nu vill damlaget Luleå Basket följa efter och ta sitt första guld. Det skulle innebära en större sponsormarknad, tror ordföranden Marie-Louice Lind.

– Jag tror framför allt att fler internationella företag får upp ögonen för Luleå Basket och ser värdet i att synas tillsammans med oss. Det vittnar inte minst den resa som Plannja Basket gjort om. När de tog SM-guld första gången så har jag förstått att det innebar en hel del intresse från internationella sponsorer, säger hon.

Luleå Basket är i sin tredje raka final, men inför slutspelet 2003 var föreningen timmar från en konkurs. I dag ser ekonomin ”relativt bra ut” enligt ordföranden. Omsättningen har ökat och prognosen för årets säsong är fyra miljoner kronor. Man tror också på ett plus i kassan när säsongen summeras. Klubben är också på väg mot ett positivt eget kapital.

– Det går enligt plan, säger Marie-Louice Lind och berättar att årets slutspel innebär en hel del intäkter med fler hemmamatcher och färre resor. Detta är det bästa slutspelet och finalserien vi haft eftersom vi har hemmaplansfördel. Det gör en ganska stor skillnad när det finns förutsättningar att få mer publikintäkter. Det rör sig om några hundra tusen kronor för ett slutspel och det är mycket pengar för oss, säger hon. 

André Pettersson, SR Norrbotten
andre.pettersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".