1 av 3
Det ska slira under däcken när man kör offroad. Foto: Maritha Mossberg
2 av 3
Det blev säkert många adrenalinkickar i Gällivare under lördagen. Foto: Maritha Mossberg
3 av 3
Sweden offroad tour i Gällivare. Foto:Maritha Mossberg

Strapatsrik terrängkörning i grusgrop

För tolfte året drar Sweden offroad Tour genom Sverige. Totalt deltar omkring 300 fyrhjulsdrivna bilar på 14 olika platser från Kristianstad i söder till Kiruna i norr. I dag avslutas Sweden offroad Tour i Kiruna.

Till Gällivare kom cirka 30 fordon under lördagen och körde i grusgropen utanför samhället. Här gäller att köra över stock och sten, ner i vattenhål och att slira i djup sand.

- Det har varit kul! skrattar Mikael Isaksson från Jokkmokk som är med för första gången.

Från Kristianstad i Skåne till Kiruna i Lappland kör fyrhjulsdrivna bilar med ett enda mål i sikte, att köra i så många vattenpölar, gyttjehål och sandtag som möjligt. Deltagarna kommer från ett dussin olika länder.

Det gäller inte att köra fort, här handlar det om att ta sig fram. Båda händerna på ratten i ”kvart i tre greppet”. Blicken riktad 5 - 10 meter framför bilen. Fyrhjulsdriften ikopplad och låg växel. Det kränger och hoppar rejält trots att farten är låg. Ingen vill ha onödiga skador på sin bil.

Det är terrängkörning i ordnad och laglig form och sker på platser som inte tar skada av bilarnas framfart.

- Det är spännande och jättekul, lite av en adrenalinkick. Det är tekniskt, jag tycker om att köra bil, säger Stina Holmbom från Luleå som är en av få kvinnor som kör offroad.

Att köra offroad är också att testa gränser tycker hon.

- Ibland när man kör nedför en slänt kan jag känna, oh vad brant och man står nästan rakt ner, känns det som. Eller när jag ska passera över några stora stenar då funderar jag på om jag klarar det.

Men offroad ska inte vara problemfritt. Det ska slira under däcken.

- Och en del är ute för att för att bara sitta fast, säger Stina Holmbom med ett skratt.

Omkring 30 fyrhjulsdrivna bilar körde runt i Sarkasvaara grustag utanför Gällivare. Motorjournalisten Peter Öjerskog med terrängkörning som specialitet arrangerar resan genom Sverige för terrängbilarna. Han har slipat argumenten för offroadkörning.

- Det finns två fördelar. Dels att det körs lagligt som här i grusgropen i Sarkasvaara och jag lär mig att hantera min bil och blir en trafiksäkrare förare på sikt.

- Sedan är terrängkörning på begränsade områden bra. Det blir en bearbetning, lite skador, på marken som gör att andra insketer och djur kan komma till liv, säger Peter Öjerskog och jämför med när skogen bränts ned och därmed då gynnar arter som inte normalt lever där.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".