Nya utskjutningshandtag monterade i Jas 39 Gripen.

Restriktioner hävs för Jas Gripen

Utskjutningshandtaget till Jas 39 Gripen har byggts om. Nu släpps restriktionerna efter kraschen i Vidsel tidigare i år.

I april störtade ett Gripenplan i Vidsel i Norrbotten efter att piloten av misstag hade skjutits ut av raketstolen. Strax efter olyckan konstaterade Försvarsmakten att pilotens expanderande G-dräkt hade hakat i handtaget som aktiverar katapultstolen.

Försvaret införde begränsningar under flygningarna till dess att handtaget hade gjorts om.

– Det innebar att flygplanen av version C och D haft restriktioner fram till nu, säger Försvarsmaktens centrala flygchef, Mats Helgesson, till TT.

Nu kommer alla Gripenplan att få det nya förlängda handtaget inmonterat.

– I grunden har man designat om handtaget, säger Mats Helgesson.

Restriktionerna gäller fortfarande för de flygplan som inte genomgått modifieringen.

Mikael Bondesson/TT

Fakta: Gripenhaveri

Haveriet i april i Vidsel var det tredje för ett Gripenplan. Det första inträffade 20 september 1999 över Vänern. Piloten klarade sig och plockades upp ur sin räddningsflotte av en helikopter. Det andra totalhaveriet ägde rum den 1 juni 2005 över Hanöbukten. Även då överlevde piloten genom att skjuta ut sig.

Innan Gripen var operativt kraschade två plan under utvecklingsfasen, ett i Linköping 1989 och ett över Långholmen i Stockholm 1993. (TT)

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".