Körsimulator används i forskning vid LTU.

LTU forskning ska göra bilar säkrare

Hur tekniken ska anpassas efter människan som förare i biltrafiken och inte tvärt om, det handlar pågående forskning om som sker på LTU, 18 yrkeschaufförer har bjudits in och får köra en bilsimulator.

En dataskärm och en ratt fungerar som bilsimulator, där testpersonerna får instruktioner på tre olika sätt med syn, hörsel och känsel.

Niklas Strand är en av två studenter som leder experimentet som sitt examensarbete i ämnet teknisk psykologi.

-Tekniken ska fungera väl ihop med den som har hand om den, det handlar om att testa.  

Det är tänkt att forskningen ska kunna användas inom industrin för att göra bilar säkrare. Forskningen ska mäta vilka instruktioner som förarna tar till sig bäst, genom syn hörsel, och känsel, utan att tappa koncentrationen, resultat ska kunna användas av industrin för att utveckla säkrare bilar

Alla utvalda testpersonerna är yrkeschaufförer, det är poliser, busschaufförer, lastbilschafförer, och taxiförare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista