Förarlös lokaltrafik i luften i Kiruna

Kiruna kan bli först i Sverige med spårtaxi - bilar som går på räls i luften. På fredagen presenterades en studie om ett tre mil långt spårtaxinät i Kiruna, något som kan ersätta dagens lokaltrafik med buss.

Det är på beställning av Banverket och näringslivsbolaget Progressum som WSP Analys och strategi har ritat ett tre mil långt spårnät som skulle trafikera bland annat LKAB, centrum, bostadsområden och flygplatsen.

Rälsen ser ut som en plan berg-och-dalbana och går mellan tre och fem meter upp i luften. De förarlösa elbilarna rymmer fyra personer och liknar en tunnelbanevagn i miniformat.

Man räknar med att ha 100 vagnar igång dygnet runt. Passagerarna hoppar bara in och väljer på en knapp vilken hållplats de vill till.

När stan börjar flyttas till Luossavaara kommer Kiruna bli en väldigt avlång stad. Farhågan är att bilkörandet kommer att öka väldigt mycket då. Men spårtaxin kan vara lösningen.

– Jag tror att många skulle välja detta sätt att färdas istället för att köra bil som bara blir dyrare och dyrare för varje dag. Spårtaxin är miljövänlig, säker och det är max en minuts väntetid, så tillgängligheten blir enorm, säger kommunalrådet Kenneth Stålnacke (s).

Men knäckfrågan för att det här ska bli verklighet är pengar. Spår och vagnar kostar två miljarder kronor.

– Vi måste försöka få in extern finansiering från näringslivet, staten och EU, säger Kenneth Stålnacke.

Det beräknas ta 1,5-2 år från byggstartsbeslut tills banan står färdig att använda.

Magdalena Martinsson, SR Norrbotten
magdalena.martinsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista