Det nya loket Iore.

Nya malmtåget slår norska rekord

LKAB har nu testat att köra nya tåget och de nya vagnarna mellan Kiruna och Narvik. De nya malmtågen är 750 meter långt, runt 250 meter längre än dom gamla malmtågen. Det är för att testa anläggningen i Narvik som ska tömma malmvagnarna som försöken har gjorts.

Det är första gången LKAB kör full last med sitt nya och extremt kraftfulla tåg från Kiruna till Narvik i Norge. Ett längre och tyngre tåg har aldrig rullat på norsk järnväg.

Tåget, med beteckningen Malmtåg 9912, var lastat med 6 800 ton pellets på sina 66 vagnar. Dagens malmtåg som på sikt ska bytas ut har en kapacitet på 4 000 ton.

Det nya loket Iore är byggt av Bombardier i tyska Kassel. Även järnvägen och stationerna på sträckan Kiruna och Narvik håller uppgraderats för att klara längre tåg och tyngre laster, men även högre farter.

I sommar kommer fler tåg att köras och 2009 räknar LKAB:s dotterbolag MTAB med att trafiken med de nya längre tågen ska rulla för fullt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".