1 av 2
Linda Marklund, projektledare Medling i skolan.
2 av 2
Tove Kyrö Labba.

Skolmedling uppmärksammas och prisas

Norrbottensmodellen av skolmedling inspirerar nu andra län och kommuner i landet. Sedan årsskiftet måste kommunerna erbjuda medling vid brott eller konflikter där gärningspersonen är upp till 21 år, men redan 2004 startade Kommunförbundet i Norrbotten medling i skolan. Då var man först i Sverige, och nu har ett försäkringsbolag belönat projektet.

- Vi är så stolta. Vi har fått stipendiet ”Idèer för livet” för vårt arbete Medling i skolan, säger projektledaren Linda Marklund, som också doktorerar i ämnet i juridik.

Prissumman som de fått till projektet är på 50 000 kronor.

Medlingen handlar om att låta ungdomar jobba med sina egna konflikter. Både ungdomar som är utbildade medlare och personal i skolan deltar i medlargrupperna.

I Norrbotten arbetar också medlare sida vid sida när det gäller medling i skolan och med anledning av brott, vilket är unikt i Sverige. Samtalen i skolan kan gälla allt ifrån en diskussion om bråk på skolgården och mobbning.

Några av resultaten från Norrbottensmodellen i skolorna är en lugnare atmosfär. Man ser också konflikterna på ett tidigare stadium.

Tove Kyrö Labba , 10 år, i Kiruna sameskola är elevmedlare och hon tycker att det känns bra att lösa andras konflikter.

- Det blev löst, dom hade bråkat om pulkorna i backen, berättar hon.

Under en hel helg har nu Kommunförbundet i Norrbotten haft länets första utbildning för lekmannamedlare och på måndagen arrangerades en konferens för alla som arbetar med medling i länet.

Inger Marklund, SR Norrbotten
E-post inger.marklund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".